måndag 6 februari 2012

Leila´s Goda Formfranska

Jag är helt värdelös på att baka och allra sämst är jag på matbröd. Det har resulterat i att jag helt enkelt inte bakar matbröd. Nu ska det bli bot och bättring på den fronten. Det bakas och fixas överallt så det vore väl tusan om inte även jag ska få kläm på hur man gör. Det här är mitt första försök och jag kan ju inte påstå att resultatet liknar Leilas. Inte ens med dålig syn utan glasögon... Men, men  någonstans ska man ju börja och dom blev faktiskt riktigt goda - om än inte bildsköna.

Du behöver:


  • 50 g färsk jäst
  • 5 dl ljummet vatten
  • 2 tsk flytande honung
  • 2 tsk brödsirap
  • 1 dl god olivolja
  • 1,5 msk flingsalt
  • 2 dl durumvetemjöl
  • 10 dl vetemjöl special
  • smör
  • sesamfrön eller blå vallmofrön till formarna
  • flingsalt att strö ovanpå
  • 1 st ägg till pensling
Smula jästen i en bunke och häll i vattnet, honungen. sirapen, olivoljan och flingsaltet. Tillsätt sedan durumvetemjölet och sist vetemjölspecial tills degen går ihop och är mjuk och elastisk. Lå detegen jäsa i en övertäckt bunke i ca 40min. Den ska bli dubbelt så stor.

Smöra och "bröa" formarna med valda frön. 

Dela degen i två delar och knåda dem lite. Rulla till limpor och lägg dem i de smorda formarna. Låt dom jäsa i ca 30 min övertäckta. Dubbel storlek ska det bli igen. Sätt nu på ugnen så den blir varm 200 grader gäller.

Pensla bröden med ägg och strö över lite flingsalt. Klipp några jack i degen eller snitta den med en kniv.
In i ugnen och grädda i 25 - 30 min. Ta ut formbröden och låt dem svalna på ett galler.

Kan jag - kan alla  :)
Ilskebyttan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar