onsdag 8 februari 2012

Skam den som ger sig

En vända till butiken för att fylla på mjöl lagret. Fram med min lilla assistent och i med ingredienserna. Hå och hej med Farbror Frej. Och kan ni tänka Er - den jäste. Jajjamensan degen bidde dubbelt så stor precis som det stod i receptet. Gott blev det också. Tummen upp av Klanens medlemmar.
Jag kan det. Min Gud jag KAN det!!!!!

Och här kommer receptet.

  • 50 g smör
  • 5 dl filmjölk
  • 50 g färsk jäst
  • 2 dl mörk sirap
  • 2 tsk salt
  • 6 dl vetemjöl special
  • 6 dl rågsikt
Nu smälter du smöret och blandar i filmjölken. Låt det hela bli fingerljummet. Inte mer än 37 grader. Smula ner jästen i en bunke och häll över degvätskan, sirapen och saltet.

Tillsätt nu vetemjölet och rågsikten lite i taget tills degen går ihop och blir mjuk och smidig. Knåda in det sista mjölet för hand. Låt den jäsa i övertäckt bunke till dubbel storlek.

Sätt ugnen på 200 grader. Ta upp degen och dela den i två delar. Lägg dem på en plåt på bakplåtspapper eller använd brödkorgar om du har sådana. ( Står på min inköpslista.) Låt dem jäsa under en bakduk till dubbel storlek igen.

Grädda bröden i mitten av ugnen i 35 - 40 minuter. Täck dem med aluminiumfolie efter halva tiden så att de inte får för mycket färg.

Smaklig spis hälsar en triumferande

IlskeBytta




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar