måndag 6 februari 2012

Susannabullar

Världens godaste bullar om jag får säga det själv - och det får jag :)


250 grader ska ugnen vara på
Det här behöver du till bulldegen
  • 2 dl mjölk
  • 4 + 6 dl vetemjöl
  • 200 gr rumsvarmt smör
  • 1 dl socker
  • 3 ägg
  • 50 gr jäst
Det här behövs till fyllningen
  • 150 gr smör
  • 1,5 dl socker
  • 1 tsk vaniljsocker
Till pensling och garnering behövs
  • 1 uppvispat ägg
  • flagad mandel och - eller pärlsocker
  • aluminiumformar
Lös upp jästen i fingervarm mjölk och tillsätt 4 dl av vetemjölet. Arbeta ihop till en kletig deg och täck över den. Låt den jäsa i ca 30 min övertäckt.

När degen jäser kan du passa på att fixa till fyllningen. Rör ihop blanda ihop sockret och vaniljsockret så att du slipper klumpar och rör i smöret. Ställ upp ca 30 aluminiumformar på plåtar och dela fyllningen på hälften. Ena halvan av fyllningen fördelas i klickar på botten av formarna. 

Arbeta nu in smöret, sockret, äggen och sist mjölet. Börja med 5 dl och tillsätt mera om degen är för lös.
Degen ska inte arbetas för mycket och den ska vara precis så fast att man kan hantera den. Rulla ut degen i längder och dela dem i ca 30 bitar. Rulla bitarna till bollar och lägg dem i formarna. Nu tar du fram en vass sax och klipper ett litet jack i varje bulle. I jacket pillar du ner en klick av fyllningen som är kvar. Täck nu över plåtarna och låt dem jäsa lääänge. 50-60 min brukar bli bra.

Pensla nu bullarna med ägget och strö över mandelspånet och pärlsockret. In i ugnen med dom och grädda dem i ca 8 min.

Smaklig spis






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar